Επειδή κυκλοφορούν διάφορα δημοσιεύματα και απόψεις σχετικά με τη λειτουργία της παραλίας του Μύρτου, θα ήθελα με βάση τα υπάρχοντα στοιχεία και τις πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί να ενημερώσω τους κάτοικους και επισκέπτες της Κεφαλονιάς για το σοβαρό αυτό θέμα.

Η γενεσιουργός αιτία των προβλημάτων που έχουν σχέση με τη λειτουργία της παραλίας του Μύρτου είναι το πασίγνωστο πια Προεδρικό Διάταγμα 441\16-9-2009,στο οποίο εκτός των άλλων, απαγορεύεται η κάθοδος αυτοκινήτων στην παραλία αλλά και η λειτουργία καντίνας στο χώρο αυτό. Το ανωτέρω Π.Δ δεν προέκυψε από πρωτοβουλία κάποιας Κεντρικής Υπηρεσίας ή κάποιου Υπουργείου αλλά ήταν αποτέλεσμα σεβασμού από πλευράς της τότε Κυβέρνησης της επιθυμίας και των αποφάσεων της τότε Δημοτικής Αρχής Πυλάρου.

Δεν είναι δυνατόν από τη μια μεριά να ζητούμε η Τοπική Αυτοδιοίκηση να έχει γνώμη για τα θέματα που την αφορούν και από την άλλη μεριά να εγκαλούμε την οποιαδήποτε Κεντρική Εξουσία που σέβεται και υλοποιεί τις αποφάσεις της. Και για να γίνω πιο συγκεκριμένος, εκτός των Αποφάσεων Δ.Σ του τ. Δήμου Πυλαρέων που υπάρχουν και βοήθησαν στην έκδοση του Π.Δ. , συντάχθηκε τον Οκτώβριο του 2000 από τον τ. Δήμο η πρώτη φάση της μελέτης «Γενικός Σχεδιασμός και Μέτρα Εφαρμογής για την Περιβαλλοντική Προστασία και Διαχείριση της παραλίας του Μύρτου Κεφαλληνίας». Σύμφωνα με τη μελέτη αυτή, η περιοχή του Μύρτου αποτελεί ευαίσθητο φυσικό τοπίο όσον αφορά στις γεωλογικές συνιστώσες και τα οικοσυστήματα, καθώς και τοπίο ιδιαίτερου φυσικού κάλλους. Στην ίδια μελέτη διαπιστώνεται ότι τις ημέρες αιχμής παρατηρείται η στάθμευση μεγάλου αριθμού οχημάτων (350-400) των επισκεπτών στο επίπεδο του αιγιαλού, με αποτέλεσμα την οπτική επιβάρυνση της ακτής, την περιβαλλοντική υποβάθμισή της από το θόρυβο, τη σκόνη, αλλά και από την τοπική αύξηση της θερμοκρασίας. Εν όψει των ανωτέρω διαπιστώσεων προτείνεται η αποθάρρυνση της καθόδου των οχημάτων των επισκεπτών προς την παραλία και η προσπέλαση μέσω μικρού συγκοινωνιακού μέσου ή με πεζοπορία και εναλλακτικά η δυνατότητα σταθμεύσεως περιορισμένου αριθμού οχημάτων στην απόληξη της οδού προς την ακτή.

Επακολούθησε ,τον Οκτώβριο του 2001 η σύνταξη της δεύτερης φάσης της άνω μελέτης, σύμφωνα με την οποία η περιοχή Μύρτος αποτελεί τοπίο ιδιαίτερου φυσικού κάλλους με ευαίσθητους γεωλογικούς σχηματισμούς και με ενδιαφέροντα είδη χλωρίδας και πανίδας. Ειδικότερα, η πανίδα περιλαμβάνει σπάνια προστατευόμενα είδη, όπως η μεσογειακή φώκια, οι νυχτερίδες (;), οι θαλασσαετοί και οι γύπες στο <Καλόν Όρος>, η δε χλωρίδα έχει υποβαθμιστεί από την υπερβόσκηση κ.λπ. Επίσης, σε άλλο κεφάλαιο της μελέτης αναφέρεται ότι η αξιοποίηση της περιοχής με ταυτόχρονη διατήρηση του φυσικού περιβάλλοντος θα πρέπει να απευθύνεται σε επισκέπτες ευαισθητοποιημένους στην προστασία του περιβάλλοντος.

Με βάσει τα ανωτέρω, καθίσταται πλέον σαφές ότι το Π.Δ.441\16-9-2009 είναι «ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑ» της τότε Δημοτικής Αρχής του κ. Κοτσιλίνη και της τότε πλειοψηφίας του Δημοτικού Συμβουλίου που το διεκδίκησαν και το πέτυχαν. Τελεία και παύλα._ Είναι αδιανόητο λοιπόν να κατηγορείται μια Κυβέρνηση επειδή σεβάστηκε και υλοποίησε πρωτοβουλίες, επιθυμίες, αποφάσεις και μελέτες της υπεύθυνης τότε Δημοτικής Αρχής.

Στη συνέχεια έγινε εγκαίρως αίτηση ακύρωσης εκτελέσεως μέρους του Π.Δ. στο Συμβούλιο της Επικρατείας ,η οποία συζητήθηκε τον Μάιο του 2015 και αναμένεται ακόμα η έκδοση της απόφασης.

Τα επόμενα χρόνια της έκδοσης του Π.Δ. παραχωρούνταν από το Υπουργείο Οικονομικών οι παραλίες στο Δήμο για εκμετάλλευση έναντι ανταλλάγματος χωρίς ιδιαίτερη αναφορά. Έτσι ο Δήμος λειτουργούσε και την παραλία του Μύρτου προσφέροντας τις απαιτούμενες υπηρεσίες στους επισκέπτες της, με σεβασμό και ευαισθησία στο χώρο αυτό.

Τη φετινή χρονιά ,επειδή υπήρχαν διάφορες πληροφορίες σχετικά με τις παραχωρήσεις των παραλιών στους Δήμους, δημιουργήθηκε έντονη ανησυχία από όλους τους τοπικούς φορείς, γι αυτό με πρωτοβουλία του Τ.Σ. Διβαράτων έγινε στις 8-4-2016 Λαϊκή Συνέλευση στην Αγία Ευφημία η οποία ζητούσε από την Κυβέρνηση, ενόψει έκδοσης της σχετικής Κ.Υ.Α. ,να μη συμπεριληφθεί η παραλία του Μύρτου σε αυτές που θα εξαιρεθούν από τα τουριστική εκμετάλλευση καθ’ όσον αυτό θα επέφερε καίριο πλήγμα στον Τουρισμό και την Ανάπτυξη όχι μόνο της περιοχής αλλά και ολόκληρης της Κεφαλλονιάς. Η απόφαση της Λαϊκής Συνέλευσης στη συνέχεια υιοθετήθηκε και από το Δημοτικό Συμβούλιο της Κεφαλλονιάς. Οι αποφάσεις αυτές στάλθηκαν στα αρμόδια Υπουργεία και τους υπεύθυνους Πολιτικούς και Υπηρεσιακούς παράγοντες(Βουλευτής, Περιφερειάρχης, Δήμαρχος κ.λπ.) από τους οποίους ζητήθηκε να συνδράμουν στην προσπάθεια.

Παρ’ όλα αυτά, εστάλη από το Υπουργείο Περιβάλλοντος στο Υπουργείο Οικονομικών το με αρ.23841\664\28-4-2016 έγγραφο σύμφωνα με το οποίο η παραλία του Μύρτου συμπεριλαμβάνεται στο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ του ανωτέρω εγγράφου όπου υπάρχει απαγόρευση χρήσης αιγιαλού και παραλίας. 

Το έγγραφο αυτό δεν εστάλη στο Δήμο μας, ο οποίος πληροφορήθηκε την ύπαρξη και το περιεχόμενό του στις 27-5-2016 μετά από τηλεφωνική επικοινωνία υπαλλήλου του Δήμου μας με Υπηρεσιακό παράγοντα του Υ.Π.ΕΝ.

Έτσι ενώ όλο το Μάιο είχαμε πάρει πρωτοβουλίες και είχαμε λάβει αποφάσεις αρμοδίων οργάνων για να λειτουργήσουμε την καντίνα σε χώρο ιδιοκτησίας του Δήμου εκτός της παραλίας σε συνδυασμό με την τοποθέτηση, όπως κάθε χρόνο, ομπρελών και ξαπλώστρων στην παραλία, δημιουργήθηκε αναστάτωση και απογοήτευση με το ανωτέρω έγγραφο το οποίο έρχεται σε σύγκρουση με το Π.Δ. που επιτρέπει σκιάδια στην παραλία. Προ του αδιεξόδου αυτού ο Δήμος με το υπ΄ αρ.18958\7-6-2016 έγγραφό προς το ΥΠΕΝ, ζητά την παραχώρηση απλής χρήσης αιγιαλού-παραλίας Μύρτου (ξαπλώστρες-ομπρέλες) που τελεί υπό καθεστώς υψηλής προστασίας.

Η απάντηση στο αίτημά μας αυτό ήρθε στις 23-6-2016 από Υπηρεσιακό παράγοντα (τον ίδιο) του ΥΠΕΝ που αναφέρει ακριβώς τα εξής: «Σχετικά με το αρ.18958\7-6-2016 αίτημά σας, σας πληροφορούμε ότι σύμφωνα με το ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙ του συνημμένου εγγράφου(23841\664\28-4-2016)στις συγκεκριμένες παραλίες ΔΕΝ επιτρέπεται η χρήση αιγιαλού-παραλίας για τους συγκεκριμένους σκοπούς».

Μετά από αυτό ,όπως είναι φυσικό, το αδιέξοδο ήταν απόλυτο και επειδή δεν υπήρχε άλλος χρόνος για έγγραφα απευθύνθηκα τηλεφωνικά στην Βουλευτή του νομού κ. Αφροδίτη Θεοπεφτάτου και τον Αντιπεριφερειάρχη κ. Παναγή Δρακουλόγκωνα, για να τους ενημερώσω για τη θεσμική σύγκρουση που δημιουργήθηκε (Π.Δ. από τη μια πλευρά και Υπουργική Απόφαση από την άλλη) και να τους ζητήσω την παρέμβασή τους προς άρση του αδιεξόδου. Αμφότεροι κατανόησαν το πρόβλημα και έκαναν παρέμβαση στο ΥΠΕΝ. Η κ. Βουλευτής μου έδωσε τη διαβεβαίωση ότι το Υπουργείο κατάλαβε το λάθος που είχε κάνει και θα εξέδιδε άμεσα νέα Απόφαση την οποία και θα μου έστελνε. Πράγματι, 28-6-2016 μου έστειλε η κ. Βουλευτής με fax το υπ’ αρ.2119/24-6-2016 έγγραφο του Υπουργείου Περιβάλλοντος προς το Υπουργείο Οικονομικών  που αναφέρει επί λέξει: «Για τις περιοχές του ΠΑΡΑΡΤΗΜΑΤΟΣ ΙΙ, ισχύουν οι εκάστοτε απαγορεύσεις που αναφέρονται στις διατάξεις των θεσμικών πλαισίων που διέπουν τις περιοχές (δηλαδή το Π.Δ.441)».

Με όλα αυτά όμως, δυστυχώς φθάσαμε Ιούλιο. Έστω όμως και τώρα, έχουμε τη δυνατότητα κάπως καλύτερα να κινηθούμε για την οργάνωση της λειτουργίας της παραλίας του Μύρτου. Σήμερα 29 Ιούνη ήταν προγραμματισμένη η Δημοπρασία για τις υπηρεσίες λειτουργίας της παραλίας και τη στιγμή που γράφεται το παρόν η διαδικασία έχει ολοκληρωθεί.

Θα κάνουμε κάθε προσπάθεια ,στα χρονικά περιθώρια που μας απομένουν, ώστε όσο γίνεται συντομότερα η παραλία να λειτουργήσει και να προσφέρει στους επισκέπτες της το σύνολο των υπηρεσιών που κάθε χρόνο προγραμματίζονται.

Ήμουν εκτενής, όμως ήθελα η ενημέρωση μου να είναι κατά το δυνατόν πλήρης και ακριβής, ώστε κάθε καλόπιστος και αντικειμενικός κριτής να κατανοήσει που βρίσκονται οι θεσμικές ευθύνες για όσα συμβαίνουν με το Μύρτο, καθώς και ποιός είναι ο  υπεύθυνος για την απαράδεκτη φετινή καθυστέρηση της λειτουργίας της παραλίας του Μύρτου.

 

ΜΑΚΗΣ  ΑΛΥΣΑΝΔΡΑΤΟΣ

Αντιδήμαρχος Πυλάρου Κεφαλλονιάς