Στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Επενδύσεων- ΕΣΠΑ για τα επιχειρησιακά προγράμματα που έχουν εγκριθεί μέχρι το τέλος του 2014, διαβίβασε στη Βουλή ο υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού Γιώργος Σταθάκης. Πρόκειται για έγγραφο της Εθνικής Αρχής Συντονισμού- Ειδική Υπηρεσία Στρατηγικής Σχεδιασμού και Αξιολόγησης το οποίο διαβιβάστηκε στη Βουλή στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου και στο οποίο γίνεται αναφορά και στις κινήσεις του υπουργείου για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Από την έγγραφη απάντηση προκύπτει ότι το υπουργείο Οικονομίας Υποδομών Ναυτιλίας και Τουρισμού εργάζεται εντατικά για την εξειδίκευση των προγραμμάτων προς όφελος των πολιτών, των επιχειρήσεων, των ανέργων και των κοινωνικά αποκλεισμένων, την αύξηση των ετήσιων επενδύσεων και τη δημιουργία ανταγωνιστικών υπηρεσιών.

Όπως ειδικότερα αναφέρεται, σημαντικό παράγοντα ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της χώρας και της παραγωγικής ανασυγκρότησης αναμένεται να αποτελέσει το ΕΣΠΑ 2014-2020 και γενικά οι πόροι των Διαρθρωτικών και Επενδυτικών Ταμείων (ΕΔΕΤ) που έχουν κατανεμηθεί στη χώρα. Το σύνολο των ευρωπαϊκών πόρων ανέρχεται σε 21 δισ. ευρώ που μαζί με την εθνική συμμετοχή εκτιμάται ότι θα ανέλθουν στα 26 δισ. ευρώ.

Στόχος η αύξηση των ετήσιων επενδύσεων

«Η αξιοποίηση των πόρων των ΕΔΕΤ για την περίοδο 2014-2020 θα επιδιωχθεί- ιδίως στο πλαίσιο της περαιτέρω εξειδίκευσης των προγραμμάτων που θα πραγματοποιηθεί στο αμέσως επόμενο διάστημα- να συμβάλει, στο μέτρο που τους αναλογεί, στις θεσμικές και οργανωτικές αλλαγές που έχει ανάγκη η χώρα και στη διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας των επιχειρήσεων με αναβάθμιση και δημιουργία νέων ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων, τόσο σε εθνικό όσο και σε περιφερειακό επίπεδο» αναφέρεται στο έγγραφο και επισημαίνει ότι επιδίωξη αποτελεί το να εξασφαλιστούν οι προϋποθέσεις για ένα πρότυπο ανάπτυξης που θα στηρίζεται και στην ανταγωνιστικότητα, την καινοτομία και την εξωστρέφεια των επιχειρήσεων της χώρας προκειμένου να δημιουργηθούν θέσεις απασχόλησης. Τονίζεται δε στο σημείο αυτό ότι οι παρεμβάσεις του ΕΣΠΑ 2014-2020 θα πρέπει να θεωρούνται -και είναι- συμπληρωματικές των γενικότερων παρεμβάσεων που αποβλέπουν στην αύξηση των ετήσιων επενδύσεων. Όπως εξάλλου διευκρινίζεται, ιδιαίτερο βάρος θα δοθεί στη χρονική κλιμάκωση των προτεραιοτήτων του ΕΣΠΑ καθώς και η όσο το δυνατόν εγκαιρότερη έναρξη των δράσεων/έργων του, προκειμένου να τονωθεί η οικονομική δραστηριότητα όσο το δυνατόν περισσότερο ήδη από τα πρώτα χρόνια της νέας περιόδου. «Η αντιμετώπιση του οξύτατου προβλήματος της ανεργίας και η άμβλυνση των έντονα αρνητικών επιπτώσεων της κρίσης στην κοινωνία και την οικονομία, αναδεικνύεται σε υψηλής προτεραιότητας στρατηγική επιλογή.

«Το υπουργείο Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού εργάζεται εντατικά το τελευταίο διάστημα προκειμένου να ξεκινήσει το συντομότερο δυνατό και πάντα σύμφωνα με τα προβλεπόμενα και τους κανονισμούς και το θεσμικό πλαίσιο, στην τυπική έναρξη εφαρμογής των προγραμμάτων και την υλοποίηση των νέων έργων και δράσεων προς όφελος των πολιτών, των επιχειρήσεων, των ανέργων και των κοινωνικά αποκλεισμένων» αναφέρεται επίσης στο έγγραφο και τονίζεται ότι η εξειδίκευση των προγραμμάτων θα γίνει με τρόπο που δεν θα διακυβευθεί η απρόσκοπτη υλοποίησή τους αλλά και με τρόπο ώστε αυτά να συμβάλουν το συντομότερο δυνατό στην ανάσχεση των επιπτώσεων της κρίσης και να αναδείξουν μια δυναμική βασισμένη σε σύγχρονες ανταγωνιστικές υπηρεσίες και παραγωγικές δραστηριότητες.

Τα προγράμματα θα στοχεύουν κατά κύριο λόγο στους πυρήνες οικονομικής δραστηριότητας στους οποίους μπορούν να δομηθούν και να διατηρηθούν, σημαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, με όρους έρευνας, τεχνολογίας και καινοτομίας, ποιότητας, συνεργιών και εξωστρέφειας.

Ως προς τα στοιχεία που διαβιβάστηκαν στη Βουλή προκύπτει ότι μέχρι 18.12.2014 είχαν εγκριθεί προγράμματα για τα οποία το σύνολο της κοινοτικής συνδρομής ανέρχεται σε 15.275.247.163 ευρώ και η εκτίμηση είναι πως γι΄ αυτά η δημόσια δαπάνη θα ανέλθει σε 18.989.641.138,86 ευρώ.

Ειδικότερα τα εγκεκριμένα επιχειρησιακά προγράμματα έως 18-12-2014 ήταν τα εξής:

  • Ανταγωνιστικότητα, επιχειρηματικότητα και καινοτομία: κοινοτική συνδρομή 3.646.378.272 ευρώ- εκτίμηση δημόσιας δαπάνης 4.557.972.840 ευρώ.
  • Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη: κοινοτική συνδρομή 4.333.917.411 ευρώ- εκτίμηση δημόσιας δαπάνης 5.183.665.966,18 ευρώ.
  • Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση: κοινοτική συνδρομή 2.104.926.538- εκτίμηση δημόσιας δαπάνης 2.631.158.172,50 ευρώ.
  • Μεταρρύθμιση Δημόσιου Τομέα: κοινοτική συνδρομή 377.228.416- εκτίμηση δημόσιας δαπάνης 471.535.520 ευρώ.
  • Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης: κοινοτική συνδρομή 406.191.468- εκτίμηση δημόσιας δαπάνης 507.739.335 ευρώ.
  • Κεντρικής Μακεδονίας: κοινοτική συνδρομή 771.891.345 ευρώ- εκτίμηση δημόσιας δαπάνης 964.864.181,25 ευρώ.
  • Θεσσαλίας: κοινοτική συνδρομή 320.904.539 ευρώ- εκτίμηση δημόσιας δαπάνης 401.130.673,75 ευρώ.
  • Ηπείρου: κοινοτική συνδρομή 260.677.513- εκτίμηση δημόσιας δαπάνης 325.846.891,25 ευρώ.
  • Δυτικής Ελλάδας: κοινοτική συνδρομή 392.788.583- εκτίμηση δημόσιας δαπάνης 490.985.728,75 ευρώ.
  • Δυτικής Μακεδονίας: κοινοτική συνδρομή 264.590.187 ευρώ- εκτίμηση 330.737.733,75 ευρώ.
  • Στερεάς Ελλάδας: κοινοτική συνδρομή 95.026.211- εκτίμηση δημόσιας δαπάνης 190.052.422 ευρώ.
  • Πελοποννήσου: κοινοτική συνδρομή 216.273.871- εκτίμηση δημόσιας δαπάνης 270.342.338,75 ευρώ.
  • Ιονίων Νήσων: κοινοτική συνδρομή 181.539.758- εκτίμηση δημόσιας δαπάνης 226.924.697,50 ευρώ.
  • Βορείου Αιγαίου: κοινοτική συνδρομή 241.335.599- εκτίμηση δημόσιας δαπάνης 301.669.498,75 ευρώ.
  • Κρήτης: κοινοτική συνδρομή 347.906.498- εκτίμηση δημόσιας δαπάνης 434.883.122,50.
  • Αττικής: κοινοτική συνδρομή 911.973.576- εκτίμηση δημόσιας δαπάνης 1.139.966.970 ευρώ.
  • Ν. Αιγαίου: κοινοτική συνδρομή 84.085.281- εκτίμηση δημόσιας δαπάνης 168.170.562 ευρώ-
  • Τεχνική Βοήθεια: κοινοτική συνδρομή 317.612.097- εκτίμηση δημόσιας δαπάνης 391.994.484,93 ευρώ.

Το έγγραφο διαβιβάστηκε έπειτα από ερώτηση που είχε καταθέσει ο βουλευτής της ΝΔ Λευτέρης Αυγενάκης με την οποία ζητούσε να ενημερωθεί ποιος είναι ο οδικός χάρτης για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Ο βουλευτής είχε υπογραμμίσει την ανάγκη διαμόρφωσης σαφούς εθνικού σχεδίου ανάπτυξης με σαφείς προτεραιότητες και ολοκλήρωσης των διαρθρωτικών αλλαγών στην οικονομία και το κράτος με στόχο τη θεμελίωση μιας σύγχρονης, παραγωγικής ανταγωνιστικής οικονομίας.

Από το aftodioikisi.gr