Επιδοτήσεις έως και 45% με τον νέο Αναπτυξιακό Νόμο – Ποιους αφορά & ποιοι μένουν εκτός – Τα τρία είδη ενισχύσεων
Επιδοτήσεις έως και 45% του κόστους επένδυσης και αλλαγές για τη διευκόλυνση των επενδυτών και την τόνωση της ρευστότητας έρχονται στον νέο Αναπτυξιακό Νόμο. Το αρμόδιο υπουργείο επιδιώκει να δημιουργήσει έναν πιο αποτελεσματικό Αναπτυξιακό Νόμο, με κορωνίδα την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, ώστε να «ανοίξει» ο δρόμος για άμεση χρηματοδότηση και εντέλει περισσότερες επενδύσεις στη χώρα.
Σύμφωνα με το αποκλειστικπο δημοσίευμα του Ελεύθερου Τύπου το προσχέδιο έχει ήδη σταλεί στα Επιμελητήρια της χώρας και λοιπούς αρμόδιους φορείς. Μάλιστα, πηγές από την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων σχολίαζαν στον «ΕΤ» πως κινείται στη σωστή κατεύθυνση, ωστόσο θα το μελετήσουν ώστε να αποστείλουν άμεσα τις πρώτες παρατηρήσεις στο γραφείο του υφυπουργού Ανάπτυξης, Νότη Μηταράκη.
Το νομοσχέδιο κινείται στη λογική της υπεραπλούστευσης των διαδικασιών της δημιουργίας Ασφάλειας Δικαίου για τις επιχειρήσεις και τη Διοίκηση και παράλληλα διατηρεί όλες τις δομές που θεσπίστηκαν τα τελευταία δύο έτη για να ενισχυθούν οι κανόνες διαφάνειας, αρκέστηκαν να αναφέρουν από το υπουργείο Ανάπτυξης. Σημαντικό ρόλο στην «επιτυχία» αναμένεται να έχει το Αυτοτελές Τμήμα Εθνικού Αναπτυξιακού Πλαισίου.
Ο ενιαίος αυτός φορέας θα κληθεί να ξεκαθαρίσει και τις 100άδες λιμνάζουσες επενδύσεις του Αναπτυξιακού, οι οποίες έχουν μείνει από «καύσιμα» παρά τις «ενέργειες θεραπείας». Άλλωστε αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση να περιοριστούν τουλάχιστον 30% οι φορολογικές δαπάνες που έχουν δεσμευτεί για δημοσιές επενδύσεις που δεν προχωράνε. Φορείς της αγοράς εκτιμούν πως με αυτό τον τρόπο θα υπάρξει άμεση πρόσβαση σε «ζεστό χρήμα» και οι υποψήφιοι επιχειρηματίες δεν θα χρειαστεί να πηγαίνουν από τον «Άννα στον Καϊάφα» για να πάρουν έγκριση για την επένδυσή τους.
Με στόχο την ενίσχυση ρευστότητας στην αγορά αναμένεται να διατηρηθούν όλα τα θετικά στοιχεία που διαμορφώθηκαν το τελευταίο διάστημα στον νόμο.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η απελευθέρωση της διάρθρωσης (μείγματος) της ενίσχυσης (μετρητά έναντι φορολογικών απαλλαγών), αλλά και η παροχή δυνατότητας για 100% προκαταβολή της επιδότησης κ.λπ.
Σημειώνεται, ωστόσο, πως θα υπάρχει ένα μικρό «κούρεμα» στα ποσοστά ενίσχυσης, αφού πρέπει να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα που προβλέπει ο νέος χάρτης των περιφερειακών ενισχύσεων για το χρονικό διάστημα 2014-2020. Συγκρίνοντάς τα, μάλιστα, με αυτά του προηγούμενο χάρτη ενισχύσεων υπήρξε μείωση κατά 5 έως 15 ποσοστιαίες μονάδες, ανάλογα με την περιφέρεια. Σε γενικές γραμμές, κυμαίνονται από 10% έως και 45% του κόστους, ενώ το ακριβές ποσοστό ενίσχυσης εξαρτάται από το μέγεθος της επιχείρησης και την περιφέρεια που εδρεύει. Σε αρκετές περιοχές της χώρας τα ποσοστά θα διατηρηθούν σταθερά καθόλη τη διάρκεια της προγραμματικής περιόδου. Από το 2018, όμως, θα αρχίσουν να μειώνονται στα Ιόνια Νησιά και στην Κρήτη, αλλά και στη περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας με εξαίρεση την Καστοριά και την Φλώρινα.
Στο προωθούμενο σχέδιο νόμου αναφέρεται πως με μία υπουργική απόφαση, πλέον, θα προσδιορίζεται το διαδικαστικό σκέλος για την ένταξη των ενδιαφερόμενων στον Αναπτυξιακό, ενώ όλες οι διαδικασίες ένταξης και υλοποίησης των επενδυτικών σχεδίων θα «κινούνται» μέσω του Πληροφοριακού Συστήματος Κρατικών Ενισχύσεων του υπουργείου.
Ακόμη, θα ενισχύεται ο ρόλος του Αυτοτελούς Τμήματος Επιθεώρησης Στρατηγικών και Ιδιωτικών Επενδύσεων, αφού θα αναλαμβάνει, πλέον, και ρόλο αποδέκτη καταγγελιών κ.λπ. Παράλληλα, με κοινή απόφαση των υπουργών Ανάπτυξης και Οικονομικών θα δεσμεύεται ετησίως το συνολικό ποσό ενισχύσεων που προβλέπεται στα καθεστώτα που προκηρύσσονται βάσει του Αναπτυξιακού.
Στην αιτιολογική έκθεση του νομοθετικού πλαισίου υποστηρίζεται πως με τις ρυθμίσεις που προωθούνται περιγράφεται με λεπτομέρεια το πλαίσιο και οι κανόνες τους οποίους οφείλει να τηρεί ο κανονιστικός νομοθέτης κατά τη σύσταση και την προκήρυξη καθεστώτος ενίσχυσης. «Με τον τρόπο αυτό, παρέχεται η απαραίτητη ευελιξία για την προσαρμογή έκαστου καθεστώτος στο Ενωσιακό πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων καθώς και στις εξελισσόμενες ανάγκες της οικονομίας της χώρας.
Ταυτόχρονα, καθίσταται ευχερής ο έλεγχος συμβατότητας κάθε καθεστώτος στο Ενωσιακό πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων, από τα αρμόδια εθνικά και κοινοτικά όργανα.
Τέλος, η κανονιστική πράξη προκήρυξης του καθεστώτος, θα αποτελεί έναν πλήρη οδηγό εφαρμογής, τόσο για τον φορέα διαχείρισης του καθεστώτος όσο και για το επιχειρηματικό κοινό, από το πρώτο έως το τελευταίο στάδιο, με τρόπο ώστε να μην καταλείπει περιθώρια παρερμηνείας και αμφισβήτησης των εφαρμοστέων κανόνων και ρυθμίσεων», αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Μεταποίηση, τουρισμός και πρωτογενής τομέας οι κλάδοι αιχμής
* Εμφαση στους νέους και στην καινοτομία Οι συνέργειες «κλειδί» για τους μικρομεσαίους
Οι κλάδοι που θα ενισχυθούν δεν έχουν προσδιοριστεί ακόμη. Παρόλα αυτά, στελέχη του επιχειρηματικού χώρου ανέφεραν στον ΕΤ πως οι παρεμβάσεις τους για ενίσχυση δυναμικών κλάδων όπως η μεταποίηση, ο τουρισμός και ο πρωτογενής τομέας αναμένεται να εισακουστούν.
Παράλληλα εκτιμάται ότι θα δοθεί έμφαση στην τόνωση της νεανικής επιχειρηματικότητας και σε δράσεις που προωθούν την καινοτομία. Όσον αφορά στον τομέα της ενέργειας τα ευνοημένα φωτοβολταϊκά πάρκα της περασμένης περιόδου δεν προβλέπεται να έχουν ανάλογη τύχη στον επόμενο κύκλο του Αναπτυξιακού, ενώ εκτιμάται πως αντί αυτών είναι πιθανό να προτιμηθούν τα αιολικά πάρκα.
Στο μεταξύ, παρόλο που πρόκειται για ένα πρόγραμμα άμεσα συνδεδεμένο με μεγάλες επενδύσεις στρατηγικού χαρακτήρα αναμένεται να «δοθεί χώρος» και στους μικρομεσαίους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η γνώριμη από προηγούμενους κύκλους του Αναπτυξιακού κατηγορία επενδύσεων: «Σχέδια Συνέργειας και Δικτύωσης (clustering)», η οποία αφορούσε επιχειρηματικά σχήματα συνέργειας και δικτύωσης πέντε τουλάχιστον επιχειρήσεων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και τριών στην υπόλοιπη Ελλάδα, υπό μορφή κοινοπραξίας.
Πρακτικά, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις μπορούν να διεκδικήσουν κομμάτι από «την πίτα» των ενισχύσεων με την προϋπόθεση ότι θα συνάψουν συνέργειες.
Πρόσθετα θεσμικοί φορείς αναφέρουν πως τόσο τα βασικά είδη των ενισχύσεων όσο και οι ενισχυόμενες δαπάνες αναμένεται να διατηρηθούν ως έχουν. Το πιο πιθανό είναι να διατηρηθούν και τα ελάχιστα απαιτούμενα ύψη των επενδυτικών σχεδίων. Ενδεικτικά αναφέρεται πως στον προηγούμενο νόμο το ελάχιστο ύψος επένδυσης που απαιτούνταν στο καθεστώς της Γενικής Επιχειρηματικότητας ήταν:
* Για Μεγάλες Επιχειρήσεις επένδυση ελάχιστου ύψους 500.000 ευρώ
* Για Μεσαίες Επιχειρήσεις επένδυση ελάχιστου ύψους 250.000 ευρώ
* Για Μικρές Επιχειρήσεις επένδυση ελάχιστου ύψους 150.000 ευρώ
* Για Πολύ Μικρές Επιχειρήσεις επένδυση ελάχιστου ύψους 100.000 ευρώ
Τρία είδη ενισχύσεων
Υπάρχουν τρία βασικά είδη ενισχύσεων από τα οποία μπορεί να επιλέξει ο υποψήφιος επενδυτής για να καλύψει τα επενδυτικά του σχέδια. Μάλιστα παρέχεται δυνατότητα συνδυασμού αυτών.
Αναλυτικά οι ενισχύσεις:
1 Φορολογική απαλλαγή: Απαλλαγή από 10 έως 12 χρόνια από την καταβολή φόρου εισοδήματος επί των πραγματοποιούμενων προ φόρων κερδών, τα οποία προκύπτουν με βάση τη φορολογική νομοθεσία, από το σύνολο των δραστηριοτήτων της επιχείρησης. Το ποσό της φορολογικής απαλλαγής συνιστά ισόποσο αφορολόγητο αποθεματικό.
2 Επιχορήγηση: Δωρεάν παροχή χρηματικού ποσού από το Δημόσιο για την κάλυψη τμήματος των ενισχυόμενων δαπανών του επενδυτικού σχεδίου.
3 Επιδότηση χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing): Κάλυψη από το Δημόσιο τμήματος των καταβαλλόμενων δόσεων χρηματοδοτικής μίσθωσης που συνάπτεται για την απόκτηση νέου μηχανολογικού και λοιπού εξοπλισμού.
Οι δαπάνες που μετράνε
Τα επενδυτικά σχέδια που εντάσσονται στον Αναπτυξιακό Νόμο ενισχύονται για τις εξής δαπάνες:
1 Κατασκευή, επέκταση, εκσυγχρονισμό κτιριακών, ειδικών και βοηθητικών εγκαταστάσεων, καθώς και δαπάνες διαμόρφωσης περιβάλλοντος χώρου.
2 Αγορά πάγιων στοιχείων ενεργητικού που συνδέονται άμεσα με μία παραγωγική μονάδα, εφόσον συντρέχουν αθροιστικά οι εξής προϋποθέσεις: * η μονάδα αυτή έχει παύσει τη λειτουργία της, * αποκτάται από ανεξάρτητο επενδυτή, * η σχετική συναλλαγή πραγματοποιείται υπό τους συνήθεις όρους της αγοράς, * αφαιρούνται ενισχύσεις που έχουν ήδη χορηγηθεί πριν την αγορά.
3 Αγορά και εγκατάσταση καινούργιων σύγχρονων μηχανημάτων και λοιπού εξοπλισμού.
4 Μισθώματα της χρηματοδοτικής μίσθωσης καινούργιων σύγχρονων μηχανημάτων και λοιπού εξοπλισμού του οποίου αποκτάται η χρήση, εφόσον η χρηματοδοτική μίσθωση περιλαμβάνει την υποχρέωση αγοράς αυτών κατά τη λήξη της μίσθωσης.
Μένουν εκτός
Στον αντίποδα, δεν ενισχύονται δαπάνες που αφορούν:
* Τα λειτουργικά έξοδα της επιχείρησης.
* Την αγορά επιβατικών αυτοκινήτων μέχρι έξι θέσεων.
* Τα μέσα μεταφορών και ο εξοπλισμός μεταφορών για επενδυτικά σχέδια στον τομέα των μεταφορών.
* Την αγορά επίπλων και σκευών γραφείου.
* Τις εξαγόμενες ποσότητες και τη συγκρότηση ή τη λειτουργία δικτύου διανομής.
* Την αγορά οικοπέδων, γηπέδων και αγροτεμαχίων.
Σε περίπτωση αγοράς κτιριακών εγκαταστάσεων δεν μπορεί να ενισχυθεί το τμήμα της δαπάνης που αφορά την αξία του οικοπέδου επί του οποίου αυτές έχουν ανεγερθεί.
* Την εισφορά στο εταιρικό κεφάλαιο της αξίας μηχανημάτων και λοιπών παγίων στοιχείων.
* Την ανέγερση ή επέκταση κτιριακών εγκαταστάσεων επί γηπέδου που δεν ανήκει κατά κυριότητα στον φορέα της επένδυσης, εκτός εάν τούτο έχει παραχωρηθεί από το Δημόσιο ή φορέα του ευρύτερου δημόσιου τομέα ή έχει μισθωθεί για το σκοπό αυτόν, για χρονικό διάστημα τουλάχιστον δεκαπέντε ετών. Η δεκαπενταετής διάρκεια της μίσθωσης υπολογίζεται από την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης υπαγωγής της επένδυσης.
* Μελέτες και αμοιβές συμβούλων. Κατ’ εξαίρεση, οι δαπάνες αυτές ενισχύονται για επενδυτικά σχέδια νέων μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων μέχρι ποσοστού 5% του κόστους του επενδυτικού σχεδίου και έως του ποσού των 50.000 ευρώ.
Εν αναμονή
Σε κάθε περίπτωση όλες οι λεπτομέρειες για τα καθεστώτα ενισχύσεων θα προσδιοριστούν με απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης.
Στη συγκεκριμένη απόφαση θα καθορίζονται μεταξύ άλλων η μορφή και το ύψος των χορηγούμενων ενισχύσεων, οι δικαιούχοι των ενισχύσεων, οι προϋποθέσεις συμμετοχής, οι προδιαγραφές των επενδυτικών σχεδίων που είναι επιλέξιμα προς υπαγωγή, τα δικαιολογητικά και τα τεχνικοοικονομικά στοιχεία που συνοδεύουν την αίτηση υπαγωγής, καθώς και το ειδικότερο περιεχόμενο αυτών (πεδίο εφαρμογής του καθεστώτος), η μορφή και το ύψος των χορηγούμενων ενισχύσεων και οι κανόνες επιλεξιμότητας δαπανών κ.ά.
Υπενθυμίζεται πως σύμφωνα με επίσημα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης ο συνολικός προϋπολογισμός των επενδυτικών σχεδίων που κατατέθηκαν στον Α’ κύκλο του 2014 αυξήθηκε κατά 372% αφού ανήλθε στα 4 δισ. ευρώ έναντι 847 εκατ. ευρώ στον Β’ κύκλο του 2013. Στο δεύτερο κύκλο του 2013 καταγράφηκε αύξηση 57% σε σχέση με τον πρώτο κύκλο του ίδιου έτους.
Οι αιτήσεις άγγιξαν τις 252 πανελλαδικά, με συνολική αιτούμενη ενίσχυση 303 εκατ. ευρώ. Ακόμη, στον πρώτο κύκλο του 2013 τα στοιχεία από τις αιτήσεις υπαγωγής στον αναπτυξιακό νόμο κατέγραψαν αύξηση της τάξης του 40% σε σχέση με το δεύτερο κύκλο του 2012.
Πηγή: «Ελεύθερος Τύπος»