skip to Main Content
MARAI

Η ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΤΕΧΝΗΣ ΜΑΡΑΗ ΓΕΩΡΓΟΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΝΕΑ ΣΥΛΛΟΓΗ ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΕΥΑΓΓΕΛΑΤΟΥ

Η Ιστορικός τέχνης Μαράη Γεωργούση στην ομιλία της στο Ινστιτούτο Ελληνικών Μύλων για την συλλογή του Κώστα Ευαγγελάτου OFFRANDES SECULAIRES-ΚΟΣΜΙΚΕΣ ΣΠΟΝΔΕΣ!!
«Η τέχνη θα ήταν περιττή μόνο εάν η πραγματικότητα άγγιζε απ’ ευθείας τη συνείδηση» λέει ο Bergson. Είναι ωστόσο δύσκολο να τη διακρίνει κανείς στην ουσιαστική της διάσταση.
Διαβάζοντας την ποιητική συλλογή του Κώστα Ευαγγελάτου ισορροπούμε ανάμεσα στην αλήθεια και την αυταπάτη (την πλάνη), στο εφήμερο του πόθου (έρωτα) και στην διάρκεια της αγάπης για τη ζωή, στην εναλλακτικότητα αλλά και τη σταθερότητα. Οι ποιητικές μορφές του Κώστα Ευαγγελάτου παίρνουν ζωή γίνονται εικόνες ακριβώς όπως στους πίνακές και τα σχέδιά του καλλιτέχνη. Τα συναισθήματα πλημμυρίζουν τις αισθήσεις. Μόνο μέσα από την «επιλησμοσύνη» (τη λήθη) μπορεί ο άνθρωπος να φτάσει στο σημείο να πιστέψει πως γνωρίζει μια αλήθεια έλεγε ο Νίτσε, που για αυτόν δεν υπάρχουν πραγματικά γεγονότα μπορούμε μόνο να προσεγγίζουμε την ερμηνεία τους, δεν υπάρχει δηλαδή μια αντικειμενικά θεμελιωμένη αλήθεια, καθώς η έννοιά της είναι σχετική. Αληθινό είναι απλώς αυτό που ο καθένας μας ορίζει ως τέτοιο ανάλογα με την εικόνα που έχει πλάσει μέσα του από τα ερεθίσματα που έχει δεχθεί για την πραγματικότητα. Στην ανάδυση λοιπόν της αλήθειας μας βοηθά μόνο η ποιητική ενόραση και μορφοπλασία. Ωστόσο κατά την Πλατωνική θεώρηση δεν χρειάζεται να ανακαλύψεις την αλήθεια παρά μόνο να την «θυμηθείς». Ίσως να είναι αναγκαίο λοιπόν για την αρμονία της ανθρώπινης ύπαρξης να κρατήσει τις αποστάσεις της από την διάρκεια της πραγματικότητας και να οδηγηθεί στην αφαίρεσή της, στην διαφυγή και στην υπέρβασή της μέσω της ποίησης για να καθαρθεί. Να αγγίξει συνεπώς τη στιγμή.
Σε έναν κόσμο καθόλου στατικό, όπως άλλωστε και οι φόρμες των σχεδίων του που κοσμούν το βιβλίο, θα ήταν ουτοπικό να πιστέψουμε πως κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει και στην τέχνη. Ο καλλιτέχνης-ποιητής ως ευαίσθητος στοχαστής, δεχόμενος επιρροές από το περιβάλλον του, εκφράζεται μέσα από το έργο του και επιθυμεί να συμμετάσχει στη διαμόρφωση με την σειρά του, του κοινωνικού γίγνεσθαι, εντάσσοντας τον εαυτό του σε ένα πλαίσιο διαρκούς έκφρασης, ωρίμανσης αλλά και εξέλιξης.
Ο αναγνώστης προσλαμβάνει μέσα από το βιωματικό έργο του εικαστικού και κυρίως μέσα από τον προσωπικό και ενδοσκοπικό τόνο του, μια αγωνιώδη αναζήτηση της ίδιας της ζωής, της επίγνωσης της αλήθειας. Όλα τα ταξίδια του εν τέλει, τα υπαρκτά αλλά και εκείνα του μυαλού συγκροτούν έναν ενιαίο τόπο…
.Μαράη Γεωργούση

Back To Top