skip to Main Content
Αλέξανδρος Μεγαπάνος: Η Αυθεντικότητα ως Εμπειρία | Ποιοτική Έρευνα GRtraveller × CoEFTL

Αλέξανδρος Μεγαπάνος: Η Αυθεντικότητα ως Εμπειρία | Ποιοτική Έρευνα GRtraveller × CoEFTL

Συνέντευξη του Αλέξανδρου Μεγαπάνου, CEO του Gastronomy Tours, στη Λίλιαν Ψύλλα

 

 

Στο πλαίσιο της ερευνητικής συνεργασίας του GRtraveller με το Center of Excellence in Food, Tourism & Leisure (CoEFTL) του The American College of Greece, πραγματοποιήθηκε μια σειρά συνεντεύξεων με προσωπικότητες που συνδέουν τη γαστρονομία, τον πολιτισμό και τον τουρισμό μέσα από καινοτόμες δράσεις και πρωτοβουλίες.
Η έρευνα, με επίκεντρο τα ελληνικά προϊόντα ΠΟΠ/ΠΓΕ και τη βιωματική σχέση των επισκεπτών με τη γεύση, την αυθεντικότητα και τη μνήμη, επιχειρεί να χαρτογραφήσει τη νέα ταυτότητα του ελληνικού γαστρονομικού τουρισμού.
Μέσα από αυτές τις συνεντεύξεις, αναδεικνύεται ένα κοινό όραμα: η Ελλάδα να μην «προβάλλεται» απλώς, αλλά να βιώνεται — μέσα από τους ανθρώπους, τα προϊόντα και τις ιστορίες της.

Στον κόσμο του σύγχρονου ταξιδιώτη, η γαστρονομία δεν είναι απλώς εμπειρία γεύσης, αλλά ένα ταξίδι πολιτισμού, ταυτότητας και μνήμης.
Ο Αλέξανδρος Μεγαπάνος, ιδρυτής και CEO του Gastronomy Tours, πρωτοπορεί στη χαρτογράφηση αυτής της νέας διάστασης του τουρισμού, συνδέοντας τον επισκέπτη με τους ανθρώπους, τις παραδόσεις και τις αυθεντικές ιστορίες πίσω από τα ελληνικά προϊόντα.
Με όραμα να αναδείξει την Ελλάδα ως έναν ζωντανό γαστρονομικό προορισμό, μιλά στη Λίλιαν Ψύλλα για τη δύναμη της αυθεντικότητας, τη σημασία της βιωσιμότητας και το πώς η εμπειρία γύρω από το τραπέζι μπορεί να γίνει γέφυρα πολιτισμών και συναισθημάτων.


1. Ποια είναι τα βασικά πλεονεκτήματα της ελληνικής γαστρονομίας σε σύγκριση με άλλες μεσογειακές κουζίνες;
Ένα μεγάλο πλεονέκτημα της Ελληνικής γαστρονομίας είναι ο πλούτος των τοπικών και παραδοσιακών προϊόντων της αλλά και η απλότητα των πιάτων της.

Ένα δεύτερο και πολύ σημαντικό είναι ότι πολλά από τα προϊόντα αυτά είναι κυρίως μίας μικρής παραγωγής  σε έναν τόπο όπου η βιολογική καλλιέργεια δεν απαιτεί μεγάλο κόπο και έξοδα όπως σε άλλες χώρες κυρίως λόγω του ξηρού κλίματος που ευνοεί τις καλλιέργειες με ελάχιστα φυτοφάρμακα και ζηζανιοκτόνα. Στην Γαλλία για παράδειγμα ένας αμπελουργός κάθε περίπου 10 ημέρες ραντίζει το αμπέλι του ενώ στην Ελλάδα περιορίζεται σε 2 με 4 ραντίσματα ετησίως.

Η Ελληνική γαστρονομία είναι πλέον ένα αμάλγαμα πολλών προελεύσεων από τα μεταναστευτικά ρεύματα που έχουν τελικά ενσωματωθεί στην Ελλάδα. Από  Αρβανίτικα, Μικρασιάτικά, Βενετσιάνικα, Βλάχικα και πολλά άλλα  ρεύματα  που ενσωματώθηκαν στην Ελληνική κουζίνα και εξελίχθηκαν δημιουργικά και έδεσαν μεταξύ  τους κάτω από την Ελληνική κουζίνα που συνεχώς εξελίσσεται.

Η κουλτούρα του Έλληνα που δεν θέλει να τρώει βιομηχανοποιημένα προϊόντα και τον ενδιαφέρει υγειινή διατροφή πράγμα που τον βάζει στην κουζίνα να ασχοληθεί με το φαγητό του και δεν το βλέπει ως καύσιμο για τον οργανισμό αλλά σαν μέρος του πολιτισμού του.

2. Πώς συμβάλλουν τα προϊόντα ΠΟΠ/ΠΓΕ στην αυθεντικότητα και στη διαφοροποίηση της Ελλάδας στην αγορά;

Τα ΠΟΠ /ΠΓΕ προϊόντα είναι προϊόντα που διακρίνονται για τον χαρακτήρα τους και που προκειμένου να πιστοποιηθούν δεν κρίνονται μόνο από το αν είναι καλά ποιοτικά αλλά κρίνονται επίσης αν είναι και χαρακτηριστικά της περιοχής τους. Η Ποιότητα σε ένα προϊόν δεν είναι μόνο να είναι σύμφωνο με κάποιες εργαστηριακές εξετάσεις. Είναι να χαρακτηρίζει και μία περιοχή, μία κουλτούρα μία παράδοση της περιοχής. και γι’ αυτό άλλωστε προτιμάμε τις ελιέν Καλαμών από ότ γενικά τις ελιές, ή Πατάτας Νάξου και όχι μία πατάτα από την Ε.Ε.κλπ. Η ποιότητα σε ένα τέτοιο προϊόν είναι αντίστοιχα σαν α λέμε ποιότητα στον άνθρωπο δηλαδή τις αρετές του και όχι τόσο τα εξωτερικά χαρακτηριστικά του.

3. Ποια είναι, κατά τη γνώμη σας, τα κύρια πλεονεκτήματα ενός προϊόντος με πιστοποίηση ΠΟΠ/ΠΓΕ;

Τα προϊόντα ΠΟΠ/ΠΓΕ υποδεικνύουν μια ταυτότητα που χαρακτηρίζεται από την παράδοση της περιοχής προέλευσης τους και για εκείνους που ενδιαφέρονται να μην αγοράζουν απλά λάδι ή κρασί κλπ αλλά λάδι ή κρασί που προέρχεται από μία περιοχή και έναν συγκεκριμένο παραγωγό και που πολλές φορές όπως στο κρασί το χαρακτηρίζει και η χρονιά παραγωγής τους.

Έτσι τα προϊόντα ΠΟΠ ΠΓΕ καθότι έχουν τις πιστοποιήσεις αυτές λειτουργούν ως πρεσβευτές της περιοχής τους.

4. Πόσο σημαντική είναι η πιστοποίηση ΠΟΠ/ΠΓΕ για την αναβάθμιση της γαστρονομικής εμπειρίας ενός επισκέπτη σε έναν τόπο;
Είναι κεφαλαιώδους σημασίας καθότι το προϊόν ΠΟΠ όχι μόνο είναι ένα προϊόν καλύτερης ποιότητας αλλά επίσης το προϊόν αυτό αναβαθμίζει την περιοχή προέλευσης του τουριστικά, προβάλλοντας τις γαστρονομικές του συνήθειες ακόμα και την ομορφιά του τόπου καθιστώντας την πιο γνωστή. Προορισμοί λιγότερο προβεβλημένοι τουριστικά αποκτούν εξαιτίας των προϊόντων που παράγουν τουριστική ανάπτυξη. Τα Γρεβενά ας πούμε δεν είναι ανάμεσα στους μεγάλους τουριστικούς προορισμούς αλλά αποκτούν ένα όνομα όταν γίνονται γνωστά από τις τόσες πολλές δραστηριότητες που γίνονται στην περιοχή σχετικές με τα μανιτάρια Γρεβενών. Ακόμα και οι φακές Φενεού είναι γνωστές αλλά λίγοι γνωρίζουν που είναι ο Φενεός. Ετσι αυξάνεται η τουριστική κίνηση της περιοχής, μέσω των προϊόντων που παράγουν και δημιουργείται τοπική ανάπτυξη . Πόσοι θα γνώριζαν ακόμα και το Bordeaux αν δεν είχα τα φημισμένα αυτά κρασιά που έχει.
 
5. Τι ρόλο παίζουν, κατά την άποψή σας, τα ελληνικά προϊόντα ΠΟΠ/ΠΓΕ για τη γαστρονομική φήμη της χώρας;
Τα προϊόντα αυτά προβάλλουν την ποιότητα και την παράδοση όχι μόνο της περιοχής τους αλλά και της χώρας τους ολόκληρης. Η γαστρονομία είναι ένας πολύ σημαντικός λόγος προσέλκυσης επισκεπτών στην χώρα. Στην Ελλάδα σχεδόν όλοι οι επισκέπτες αναφέρουν ότι το Ελληνικό φαγητό, είναι ανάμεσα στις μεγαλύτερες απολαύσεις τους κατά την διαμονή τους. Όλοι γνωρίζουν την φέτα τα κρασιά και ειδικά την ρετσίνα, το λάδι, κλπ. Η γαστρονομία αλλά κυρίως τα προϊόντα ΠΟΠ/ΠΓΕ είναι εκείνα που είναι οι πρεσβευτές των τοπικών προϊόντων μέσω των οποίων και η χώρα αναβαθμίζεται στο μυαλό του κόσμου.
6. Ποια είναι τα πιο ισχυρά αισθητηριακά στοιχεία (γεύση, άρωμα, εικόνα, ήχος, αφή) που κάνουν την ελληνική γαστρονομία αξέχαστη;
Η Ελληνική γαστρονομία δεν είναι μόνο τα γευστικά χαρακτηριστικά των προϊόντων που είναι πολύ σημαντικά. Είναι μαζί η φιλοξενία και η ανοιχτωσύνη, η εγκάρδια σχέση των Ελλήνων με τους επισκέπτες που διαμορφώνει και την τελική άποψη σχετικά με το φαγητό και τα τοπικά προϊόντα. Θα έλεγα ότι είναι η αγάπη του παραγωγού για το προϊόν που παράγει, που ακόμα δεν είναι παντού βιομηχανοποιημένο, αλλά ακόμα πολλές φορές μια προσωπική σχέση.
 
7. Πώς θεωρείτε ότι το storytelling (π.χ. ιστορία παραγωγού, παραδόσεις, προέλευση) προσθέτει αξία στην προώθηση των ελληνικών προϊόντων;
Πάντα θεωρούσα ότι η ετικέτα που πουλάει σε ένα κρασί είναι η πίσω ετικέτα που στην ουσία προσπαθεί να σου περάσει λίγο από την ιστορία και την ποιότητα του κρασιού. Ο μύθος πουλάει πάντα. Όταν πεις σε κάποιον ότι το κρασί της Νεμέας παράγεται εκεί που ο Ηρακλης σκότωσε το λιοντάρι θα είναι πολύ πιο περίεργος να δοκιμάσει και να μάθει σχετικά με το κρασί αυτό.
 
8.Τι ρόλο μπορεί να παίξει η βιωσιμότητα (βιολογική παραγωγή, τοπική προμήθεια, zero waste) στην ενίσχυση της ελληνικής γαστρονομίας διεθνώς;
Η βιολογική παραγωγή, τοπική προμήθεια, zero waste και όλα αυτά που συμβάλουν στην παρουσίαση ενός ποιοτικού προϊόντος είναι σημαντικά πέραν των πλεονεκτημάτων που προσφέρουν στο προΪόν αλλά συμβάλλουν και στο storytelling που λέγαμε παραπάνω. Όσο περισσότερα έχει να πεις για ένα προϊόν τόσο περισσότερο το χαρακτηρίζεις και τόσο περισσότερο του δίνουμε ευκαιρία προβολής. Είναι άλλο να πείς ότι αυτό το κρασί είναι κόκκινο μόνο και άλλο να πεις επίσης ότι είναι προϊόν βιολογικής καλλιέργειας από κάποια ποικιλία, σε τόσο υψόμετρο, την χρονιά παραγωγής κλπ. Αυτά είναι που προβάλλουν την ποιότητα και τον χαρακτήρα ενός προϊόντος που βοηθούν και στην βιωσιμότητά τους.
9. Ποιο ελληνικό προϊόν πιστεύετε ότι έχει τη μεγαλύτερη προοπτική να αναδειχθεί σε παγκόσμιο πρεσβευτή;
Σήμερα η Ελλάδα έχει έναν τεράστιο πλούτο γαστρονομικών προϊόντων. Όλοι πλέον γνωρίζουν την Ελληνική φέτα και την ρετσίνα Μεσογείων το λάδι και τις ελιες ακόμα και τον Κρόκο Κοζάνης . Είμαι σίγουρος ότι μέσω του γαστρονομικού τουρισμού και μιας σωστής προβολής πολλά θα μπορούσαν να είναι ακόμα και το αυγοτάραχο που είναι ένα μοναδικό προϊόν που δεν έχει την προβολή που του αξίζει.
10. Κατά τη γνώμη σας, τι άλλο θα μπορούσε να κάνει η Ελλάδα για να τοποθετηθεί ως κορυφαίος προορισμός γαστρονομικού τουρισμού παγκοσμίως;
Να συνδυάσει τις γνωστές παραλίες της Μυκόνου με την λούζα που παράγεται στην Μύκονο και το ίδιο με όλες τις περιοχές καθώς επίσης ο κάθε τόπος να προβάλει τα προϊόντα του και λιγότερο εκείνα που έρχονται από αλλού. Τα κρασιά του κάθε τόπου πρέπει να είναι αυτά πρωτα στις λίστες των εστιατορίων και μετά τα υπόλοιπα. Δεν θα μπορούσα να φανταστώ να πάω στην Αλόννησο και να μην δοκιμάσω τόνο αλλά να φάω ένα ψάρι εισαγωγής επειδή θα είναι φθηνότερο.

Πηγή

Back To Top