
«Ληξούρι χωρίς πυξίδα;» Ο Δημήτρης Μεσσάρης μιλά για τουρισμό, μαρίνα Λεγατάτων, υποδομές και κοινωνική συμμετοχή
-
Ο Δημήτρης Μεσσάρης καταγγέλλει έλλειψη οράματος και εκτελεστικότητας στον Δήμο Ληξουρίου, ειδικά σε τουρισμό, λιμάνι/μαρίνα και βασικές υποδομές.
-
Τουριστική επιτροπή Παλικής συνεδρίασε πρώτη φορά «στο τέλος της σεζόν» για γνωριμία/στοχοθέτηση· απουσιάζει ενιαίος σχεδιασμός και κατανομή πόρων.
-
Σκληρή κριτική στο σχέδιο ιδιωτικοποίησης/αξιοποίησης της μαρίνας στα Λεγατάτα: κίνδυνος εκτοπισμού ντόπιων/αλιέων και απώλεια κοινωνικού οφέλους.
-
Προτάσσει «εμπειρικό τουρισμό» με πολιτισμό/ταυτότητα και βασικές υποδομές (πλατεία, παραλία, σήμανση, οδική ασφάλεια, εκβάθυνση λιμανιού).
-
Ευρύτερα: ακρίβεια, αποσπασματικά έργα «smart» αντί ουσίας, καθυστερήσεις σε σχολεία/εργατικές κατοικίες/Ιακωβάτειο, ασφάλεια (ζώα στο οδικό δίκτυο), πολιτική αποξένωση.
Κύρια σημεία
-
Τουρισμός & Επιτροπές: Απουσία λειτουργικής τουριστικής επιτροπής σε επίπεδο νησιού· πρώτη συνεδρίαση Παλικής μόλις τώρα. Ανάγκη συντονισμού με ξενοδόχους/διαχειριστές καταλυμάτων.
-
Μαρίνα Λεγατάτων: Επικρίνει σχέδιο παραχώρησης ~19 ετών· φόβος αυξημένων τελών, απομάκρυνσης βαρκών και αλιέων, ανυπαρξία συμβίωσης με τουριστικά σκάφη. Ζητά προτεραιότητα στο κεντρικό λιμάνι Ληξουρίου (εκβάθυνση, επισκευές, προστασία).
-
Υποδομές: Δρόμοι (π.χ. προς νοσοκομείο), σήμανση, παραλιακό μέτωπο, πλατείες, πάρκινγκ/κυκλοφορία, δημοτική αστυνομία.
-
Πολιτισμός/Κοινωνία: Μόνιμο πρόγραμμα δράσεων όλο τον χρόνο, αξιοποίηση τοπικών συλλόγων/νέων αντί «εισαγόμενων» εκδηλώσεων.
-
Κρίσιμες εκκρεμότητες: Εργατικές κατοικίες (καθυστέρηση 11 ετών), Ιακωβάτειος Βιβλιοθήκη, σχολικοί προσεισμικοί έλεγχοι, διαχείριση αδέσποτων ιπποειδών.
-
Ψηφιακά/«έξυπνα» έργα: Κριτική σε κάμερες/αισθητήρες/υδρόμετρα χωρίς ολοκληρωμένο δίκτυο και κοινωνικό όφελος.
-
Θαλάσσιο Πάρκο & χωροταξία: Επιφυλάξεις για περιορισμούς σε παραλίες και για ΜΚΟ χωρίς επαρκή δημόσιο έλεγχο.
-
Δημοκρατική συμμετοχή: Υψηλή αποχή, ανάγκη ενεργοποίησης πολιτών και λογοδοσίας.
Προτεινόμενες άμεσες ενέργειες (practical)
-
Ανοιχτή διαβούλευση για Μαρίνα Λεγατάτων με κοστολόγηση σεναρίων: (α) δημοτική/μικτή διαχείριση, (β) περιορισμένη παραχώρηση με ρήτρες υπέρ ντόπιων, (γ) εναλλακτική επένδυση στο κεντρικό λιμάνι.
-
Οδικός χάρτης 12 μηνών για τουρισμό: σήμανση, κρίσιμες οδοποιίες, καθαριότητα/πρόσβαση σε παραλίες, χώροι σκίασης σε σημεία ενδιαφέροντος.
-
Πολιτιστικό ημερολόγιο 10 μηνών με ανοιχτή πρόσκληση σε ντόπιους δημιουργούς/συλλόγους· μικρό ταμείο μικρο-χορηγιών.
-
Έλεγχοι ασφάλειας: χαρτογράφηση επικίνδυνων σημείων (ζώα, φωτισμός), σχέδιο άμεσων παρεμβάσεων.
-
Δείκτες διαφάνειας: δημόσιο ταμπλό έργων/δαπανών, μηνιαία ενημέρωση επιτροπών.
Τίτλοι για δημοσίευμα
-
«Ληξούρι χωρίς πυξίδα: Μαρίνα, τουρισμός και μια κοινωνία που ζητά φωνή»
-
«Μεσσάρης: Θέλουμε εμπειρία και υποδομές — όχι μόνο ‘έξυπνα’ παγκάκια»
-
«Μαρίνα Λεγατάτων: Ανάπτυξη ή εκτοπισμός;»
5 ερωτήσεις follow-up για επόμενη εκπομπή
-
Ποια είναι τα ελάχιστα κοινωνικά ανταποδοτικά που θα δεχόσασταν σε σύμβαση μαρίνας;
-
Τι κοστίζει και τι αποδίδει η εκβάθυνση του κεντρικού λιμανιού vs. παραχώρηση Λεγατάτων;
-
Χρονοδιάγραμμα και υπεύθυνοι για Ιακωβάτειο, εργατικές κατοικίες, σχολικούς ελέγχους.
-
Πώς μετράμε «εμπειρικό τουρισμό» στο Ληξούρι ( διανυκτερεύσεις εκτός αιχμής, ικανοποίηση, επαναληψιμότητα);
-
Ποιο μοντέλο συμμετοχής πολιτών θα καθιερωθεί (λαϊκές συνελεύσεις, συμμετοχικός προϋπολογισμός);
Ακούστε ολόκληρη τη συνέντευξη.
Συνέντευξη στον Σάκη Βούτο
Ionian Galaxy 90.8 – voutospress.gr | 10 Οκτωβρίου 2025
Εισαγωγή
Σε μια αιχμηρή συζήτηση, ο Δημήτρης Μεσσάρης περιγράφει ένα Ληξούρι που «τρέχει πίσω από τα γεγονότα»: τουριστική πολιτική χωρίς συντονισμό, λιμενικές υποδομές χωρίς σχέδιο, «έξυπνα» έργα χωρίς κοινωνικό αντίκρισμα και μια κοινωνία που —όπως λέει— οφείλει να ξυπνήσει. Παρακάτω, τα βασικά σημεία σε μορφή ερώτηση–απάντηση.
Ερ.–Απ.
Ερ. (Σ. Βούτος): Ξεκινώ από τα «τουριστικά»: Λέτε πως η τουριστική επιτροπή Παλικής συνεδρίασε μόλις… στο τέλος της σεζόν. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά;
Απ. (Δ. Μεσσάρης): Σημαίνει ότι λειτουργούμε χωρίς πυξίδα. Η πρώτη συνεδρίαση ήταν ουσιαστικά γνωριμίας και στοχοθέτησης, ενώ θα έπρεπε να είχε προηγηθεί ενιαίος σχεδιασμός νησιού, σαφείς προτεραιότητες και κατανομή πόρων από την αρχή της χρονιάς.
Ερ.: Επιμένετε στην κριτική ότι «ο τουρισμός δεν είναι μόνο ήλιος και θάλασσα». Τι προτείνετε;
Απ.: Εμπειρικό τουρισμό με ταυτότητα. Πολιτιστικές δράσεις όλο τον χρόνο, ανάδειξη τοπικής κουλτούρας, θεματικά προϊόντα και βασικές υποδομές: πλατεία, παραλιακό μέτωπο, σήμανση, οδική ασφάλεια. Χωρίς αυτά, ο επισκέπτης δεν επιστρέφει.
Ερ.: Πάμε στη Μαρίνα Λεγατάτων. Γιατί μιλάτε για «εκποίηση»;
Απ.: Γιατί, όπως προωθείται, κινδυνεύει να εκτοπίσει ντόπιους και αλιείς, να επιβάλει υψηλές χρεώσεις και να αλλοιώσει το μορφολογικό και κοινωνικό αποτύπωμα της πόλης. Δεν έχω δει βιώσιμο μοντέλο συνύπαρξης τουριστικών σκαφών με αλιευτικά σε τέτοιου τύπου εγκατάσταση.
Ερ.: Άρα τι αντιπροτείνετε για τα Λεγατάτα και γενικά για τα λιμάνια;
Απ.: Προτεραιότητα στο κεντρικό λιμάνι Ληξουρίου: εκβάθυνση, ενίσχυση και λειτουργική αναβάθμιση. Αν υπάρχει παραχώρηση, να είναι περιορισμένη, με αυστηρές ρήτρες υπέρ των ντόπιων χρηστών, διαφανή τιμολόγηση και μετρήσιμο κοινωνικό αντιστάθμισμα.
Ερ.: Κάνετε λόγο για «έλλειψη οράματος» από τη δημοτική αρχή. Σε τι μεταφράζεται αυτό;
Απ.: Σε αποσπασματικά έργα βιτρίνας—κάμερες, αισθητήρες, «smart» παγκάκια—χωρίς να λύνονται τα στοιχειώδη: δρόμοι προς το νοσοκομείο, σήμανση, καθαριότητα, κυκλοφοριακό, πάρκινγκ, δημοτική αστυνομία. Θέλουμε πλάνο πενταετίας, όχι «μπαλώματα».
Ερ.: Θίξατε την καθυστέρηση μεγάλων εκκρεμοτήτων: εργατικές κατοικίες, Ιακωβάτειος, σχολικοί έλεγχοι. Τι ζητάτε;
Απ.: Συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, υπευθύνους ανά έργο και δημόσιο ταμπλό προόδου. Έχουν περάσει χρόνια—οι πολίτες δικαιούνται να ξέρουν «πότε και από ποιον».
Ερ.: Ακρίβεια, κριτικές για εξυπηρέτηση και οδική ασφάλεια. Έχουμε απώλειες τουρισμού;
Απ.: Τα παράπονα αυξάνονται και η εικόνα μετράει. Αν δεν βελτιώσουμε υποδομές και υπηρεσίες, θα το βλέπουμε σε αφίξεις και πληρότητες. Οι μελέτες και οι καμπάνες προειδοποιούν—η απάντηση είναι πρακτικές παρεμβάσεις σε 12 μήνες, όχι θεωρία.
Ερ.: Στο θέμα του «Θαλάσσιου Πάρκου» δείχνετε επιφυλάξεις. Είστε κατά της προστασίας;
Απ.: Καθόλου. Θέλω προστασία με επιστημονικά κριτήρια, διαφάνεια και συμμετοχή της τοπικής κοινωνίας. Όχι μονομερείς απαγορεύσεις χωρίς επαρκή δημόσιο έλεγχο, που στραγγαλίζουν δραστηριότητες και τουρισμό.
Ερ.: Μιλήσατε σκληρά για την «αποχή» και την «κοινωνία που κοιμάται». Τι ζητάτε από τους πολίτες;
Απ.: Συμμετοχή. Λαϊκές συνελεύσεις, ανοιχτές διαβουλεύσεις, συμμετοχικό προϋπολογισμό. Ο τόπος ανήκει στους πολίτες, όχι σε θητείες και καρέκλες.
Ερ.: Και από το Δήμο; Ποια τρία «αύριο το πρωί» μέτρα;
Απ.: (1) Σχέδιο λιμανιού–μαρίνας με τρία σενάρια και κοστολόγηση. (2) Δωδεκάμηνος οδικός χάρτης τουρισμού: σήμανση, οδοποιία, πρόσβαση/σκίαση σε σημεία ενδιαφέροντος. (3) Δημόσιο ταμπλό έργων/δαπανών με μηνιαία ενημέρωση.
Ερ.: Κλείνοντας, τι θα θεωρούσατε «έντιμη αρχή» για την επόμενη σεζόν;
Απ.: Να δούμε έργα χαμηλού κόστους–υψηλής επίδρασης να παραδίδονται έγκαιρα, να θεσμοθετηθεί σταθερό πρόγραμμα πολιτισμού όλο τον χρόνο και να ξεκινήσει η ουσιαστική αναβάθμιση του κεντρικού λιμανιού. Αν γίνουν αυτά, αλλάζει το κλίμα.
(για κάρτες/πλαίσια)
-
«Ο τουρισμός δεν είναι ήλιος–θάλασσα· είναι εμπειρία με ταυτότητα.»
-
«Μαρίνα χωρίς τους ντόπιους δεν είναι ανάπτυξη· είναι εκτόπιση.»
-
«Θέλουμε πλάνο πενταετίας, όχι μπαλώματα και “έξυπνα” παγκάκια.»
-
«Ο τόπος ανήκει στους πολίτες—ζητώ συμμετοχή, όχι αποχή.»