skip to Main Content
ΜΑΡΑΒΕΓΙΑΣ «Από την ακρίβεια στην ανάπτυξη: Σύνδεση τουρισμού–αγροδιατροφής και νέα ελεγκτική αρχή»

ΜΑΡΑΒΕΓΙΑΣ «Από την ακρίβεια στην ανάπτυξη: Σύνδεση τουρισμού–αγροδιατροφής και νέα ελεγκτική αρχή»

Θεματική Ανάλυση

1. Η δεύτερη έκδοση του βιβλίου

Ο Ναπολέων Μαραβέγιας αναφέρθηκε στη δεύτερη έκδοση του βραβευμένου βιβλίου του (μαζί με τον καθηγητή Γιάννη Ντούκα) με τίτλο «Ευρωπαϊκή Οικονομία και Πολιτική».

  • Η νέα έκδοση εμπλουτίζεται με επικαιροποιημένη δεδομένα που λαμβάνουν υπόψη:

    • Την πανδημία του κορωνοϊού.

    • Τον πόλεμο στην Ουκρανία και τις επιπτώσεις του στην ευρωπαϊκή και παγκόσμια οικονομία.

  • Τονίζει πως οι κρίσεις αυτές δημιούργησαν αλυσιδωτές επιπτώσεις στις τιμές τροφίμων, λιπασμάτων και ζωοτροφών, προκαλώντας παρατεταμένο κύμα ακρίβειας.

2. Ακρίβεια και νέα ανεξάρτητη αρχή

Ο Μαραβέγιας, ως σύμβουλος στο Υπουργείο Ανάπτυξης, αναφέρθηκε σε μια νέα ανεξάρτητη αρχή που ετοιμάζεται:

  • Στόχος: συνένωση και ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών για την προστασία του καταναλωτή.

  • Σκοπός: ο πολίτης να νιώθει εμπιστοσύνη στην αγορά και να περιοριστούν φαινόμενα αισχροκέρδειας.

  • Επισήμανε ότι ειδικά στην περιφέρεια (π.χ. Κεφαλονιά), η έλλειψη προσωπικού στις υπηρεσίες (π.χ. μόλις 80 υπάλληλοι αντί για 300) καθιστά τον έλεγχο δύσκολο.

«Όταν μια περιφέρεια έχει μόνο έναν κτηνίατρο, πώς να λειτουργήσει σωστά ο ελεγκτικός μηχανισμός;»

3. Αγροτική ανάπτυξη και αγροτουρισμός

Ένα από τα πιο εκτεταμένα θέματα της συζήτησης.

Κύριες θέσεις:

  • Ο Μαραβέγιας θεωρεί την αγροτική παραγωγή “ραχοκοκαλιά” της οικονομίας, δεύτερη μετά τον τουρισμό.

  • Προτείνει τη σύνδεση αγροτικής παραγωγής και τουρισμού, ώστε:

    • Τα τοπικά προϊόντα (κρασί, λάδι, μέλι, φέτα, τυρί) να ενσωματώνονται στα ξενοδοχεία και εστιατόρια.

    • Ο τουρίστας να γευτεί την τοπική ταυτότητα και όχι εισαγόμενα προϊόντα.

  • Αναφέρει ως πρότυπο την Τοσκάνη της Ιταλίας, όπου ο αγροτουρισμός έχει δημιουργήσει «κοσμογονία».

Γιατί ατόνησε ο αγροτουρισμός στην Ελλάδα:

  • Έλλειψη ενδιαφέροντος και οργανωμένης στήριξης.

  • Αδυναμία ένταξης τοπικών προϊόντων σε τουριστικά πακέτα λόγω κόστους.

«Δεν μπορούμε να δίνουμε στον Άγγλο τουρίστα το ίδιο κέικ που τρώει στην πατρίδα του — πρέπει να του προσφέρουμε κάτι κεφαλλονίτικο!»

4. Τουρισμός, υποδομές και τοπικά προβλήματα

Ο καθηγητής και ο δημοσιογράφος αναφέρθηκαν εκτενώς στα προβλήματα υποδομών της Κεφαλονιάς:

  • Κακή σήμανση οδών, επικίνδυνες στροφές και ελλείψεις πινακίδων.

  • Ανεπαρκής οδική ασφάλεια: φανάρια μετά τη διάβαση, μη τήρηση κανόνων, έλλειψη παιδείας οδικής συμπεριφοράς.

  • Γραφειοκρατία που αποτρέπει επενδύσεις (αναφέρθηκε χαρακτηριστικά ο Ανδρεάδης που έφυγε από την Κεφαλονιά για την Κέρκυρα).

  • Περιορισμοί στις παραλίες λόγω θαλάσσιων πάρκων, που απειλούν τουριστική αξιοποίηση.

«Ο τουρίστας δεν είναι βλάκας. Αν πληρώνει 15 ευρώ για σαλάτα χωρίς φέτα, δεν θα ξανάρθει.»

5. ⚙ Δημόσια διοίκηση και αναποτελεσματικότητα

Ένα διαχρονικό πρόβλημα που τονίστηκε επανειλημμένα:

  • Πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων: κανείς δεν είναι αρμόδιος, άρα τίποτα δεν γίνεται.

  • Παράδειγμα: τα άλογα στους δρόμους — κανένας φορέας δεν αναλαμβάνει ευθύνη.

  • Η γραφειοκρατία εμποδίζει έργα, επενδύσεις και επιδοτήσεις.

Ο Μαραβέγιας επεσήμανε ότι η νέα ανεξάρτητη αρχή στοχεύει και στην ενοποίηση των ελεγκτικών αρμοδιοτήτων για μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα.

6. Αγροτικός τομέας – ΟΠΕΚΕΠΕ και υποδομές

  • Επαίνεσε τον ρόλο του Περιφερειάρχη Σκουρή για τη βελτίωση των στάβλων και την ηλεκτροδότηση σφαγείων.

  • Παράδειγμα: το σύγχρονο σφαγείο του κ. Σταμούλη είχε γίνει με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση αλλά δεν είχε ρεύμα.

  • Για τον ΟΠΕΚΕΠΕ, ανέφερε πως τα χρήματα των αγροτών καθυστερούν, αλλά σύντομα θα υπάρξουν πληρωμές.

7. Ευρωπαϊκή και διεθνής διάσταση

Στο τέλος της συνέντευξης, η συζήτηση μετατοπίζεται στην Ευρώπη:

  • Γαλλία: πολιτική αστάθεια και κοινωνική αναταραχή· πιθανότητα ενίσχυσης της ακροδεξιάς.

  • Γερμανία: πίεση για ενίσχυση της Τουρκίας μέσω ΝΑΤΟ, κάτι που η Ελλάδα βλέπει με επιφύλαξη.

  • Τουρκία: αναγνωρίζει τη μεγάλη της ανάπτυξη και ισχύ — «άλλαξε πρόσωπο μέσα σε 20 χρόνια».

«Ο Ερντογάν μπορεί να μη μας αρέσει, αλλά έχει κάνει την Τουρκία αγνώριστη. Εμείς κοιτάμε μόνο το σήμερα.»

8. Κοινωνικά και πολιτισμικά σχόλια

  • Θίχτηκε το ζήτημα παιδείας, ευγένειας και κοινωνικής συμπεριφοράς στην Ελλάδα.

  • Παραδείγματα από τη Γαλλία και Αγγλία για το σεβασμό στους πεζούς και τη δημόσια συμπεριφορά.

  • Υπογράμμισε ότι η πρόοδος δεν είναι μόνο οικονομική, αλλά και πολιτισμική.

9. Επόμενα βήματα

  • Το βιβλίο «Ευρωπαϊκή Οικονομία και Πολιτική» θα παρουσιαστεί στον Ιανό (Αθήνα) στις 24 Οκτωβρίου 2025.

  • Εκεί θα συζητηθεί εκτενώς ο ρόλος του αγροδιατροφικού τομέα στη νέα ευρωπαϊκή αναπτυξιακή στρατηγική.

Συνολική εκτίμηση

Η συνέντευξη του Ναπολέοντα Μαραβέγια είναι μια πολυεπίπεδη παρέμβαση που κινείται:

  • από την ανάλυση της ευρωπαϊκής οικονομίας,

  • στη μικροκλίμακα της τοπικής ανάπτυξης,

  • και από την κριτική της γραφειοκρατίας στην πρόταση θεσμικών λύσεων.

Είναι μια ρεαλιστική αλλά αισιόδοξη τοποθέτηση, που επιδιώκει σύνδεση του τουρισμού με τον πρωτογενή τομέα και ενίσχυση της διοικητικής αποτελεσματικότητας μέσα από θεσμικές μεταρρυθμίσεις.

Ακούστε ολόκληρη τη συνέντευξη.


Ημερομηνία: 16 Οκτωβρίου 2025
Εκπομπή: Το Βήμα του Πολίτη — Ionian Galaxy 90.8 / vutospress.gr
Συνεντευξιαζόμενος: Ναπολέων Μαραβέγιας, Καθηγητής Ευρωπαϊκής Οικονομίας
Δημοσιογράφος: Σάκης Βούτος

Ερ.: Κύριε Μαραβέγια, παρουσιάζετε τη δεύτερη έκδοση του βραβευμένου βιβλίου σας με τον κ. Ντούκα. Τι νέο φέρνει;
Απ.: Ενσωματώνουμε τα νεότερα δεδομένα από την πανδημία και –κυρίως– από τον πόλεμο στην Ουκρανία, που επηρέασε καθοριστικά σιτηρά, λιπάσματα, ζωοτροφές και τροφοδότησε το παρατεταμένο κύμα ακρίβειας στην Ευρώπη.

Ερ.: Η ακρίβεια παραμένει. Ποια απάντηση δίνει η Πολιτεία;
Απ.: Ως σύμβουλος στο Υπ. Ανάπτυξης, συμμετέχω στη δημιουργία νέας ανεξάρτητης αρχής που θα ενοποιεί και θα ενισχύει τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, ώστε ο καταναλωτής να έχει πραγματική προστασία και διαφάνεια τιμών.

Ερ.: Γιατί είναι πιο δύσκολος ο έλεγχος στην περιφέρεια;
Απ.: Ελλείψεις προσωπικού και διάσπαρτες αρμοδιότητες. Όταν μια περιφέρεια λειτουργεί με κενά –ακόμη και σε βασικές ειδικότητες– οι έλεγχοι υπονομεύονται.

Ερ.: Μιλήσατε για «συμμαχία» τουρισμού και αγροδιατροφής. Πρακτικά τι σημαίνει;
Απ.: Τα τοπικά προϊόντα (κρασί, λάδι, μέλι, τυριά) να ενσωματώνονται στα μενού ξενοδοχείων και εστιατορίων. Ο επισκέπτης δεν έρχεται για ένα γενικό «διεθνές» πρωινό, αλλά για γεύση τόπου. Εκεί κρίνεται η εμπειρία και η επαναληψιμότητα.

Ερ.: Ο αγροτουρισμός ξεκίνησε, αλλά ατόνησε. Γιατί;
Απ.: Έλειψε η συστηματική οργάνωση και η διασύνδεση με την τουριστική αλυσίδα. Παραδείγματα όπως η Τοσκάνη δείχνουν ότι με σωστή στόχευση γίνεται «κοσμογονία».

Ερ.: Τι κρατά πίσω την Κεφαλονιά;
Απ.: Υποδομές και σήμανση. Οδική ασφάλεια, σαφείς πινακίδες, στοιχειώδης ευταξία. Δεν είναι «πολυτέλειες». Είναι προϋποθέσεις αξιοπρεπούς προορισμού.

Ερ.: Η γραφειοκρατία αποθαρρύνει επενδύσεις;
Απ.: Ναι. Δύσκαμπτες διαδικασίες, αλληλοεπικαθήμενες αρμοδιότητες. Η νέα αρχή θέλει ακριβώς να μαζέψει αυτό το μωσαϊκό και να φέρει ευθύνη/αποτέλεσμα.

Ερ.: Στον πρωτογενή τομέα βλέπετε βελτιώσεις;
Απ.: Υπάρχουν κινήσεις: ηλεκτροδοτήσεις σε στάβλους/σφαγεία, τεχνικές βελτιώσεις. Αλλά χρειάζεται συνέπεια, τεχνική υποστήριξη και γρήγορες πληρωμές.

Ερ.: Οι πληρωμές του ΟΠΕΚΕΠΕ που καθυστερούν;
Απ.: Η πληροφόρηση είναι ότι έρχονται άμεσα. Είναι κρίσιμο για τη ρευστότητα των τίμιων παραγωγών.

Ερ.: Πώς αποτυπώνεται η ευρωπαϊκή συγκυρία;
Απ.: Η Γαλλία περνά πολιτική-κοινωνική τριβή∙ όταν η δεύτερη οικονομία της ΕΕ «βήχει», επηρεάζεται όλη η Ευρώπη. Παράλληλα, η Τουρκία έχει αναπτυχθεί θεαματικά σε 20 χρόνια—πρέπει να βλέπουμε νηφάλια τα δεδομένα ισχύος.

Ερ.: Ποιο είναι το «νέο παραγωγικό υπόδειγμα» που προτείνετε;
Απ.: Δίπολο πρωτογενής–δευτερογενής πάνω σε εξωστρέφεια και ποιότητα, με τον τουρισμό ως «βιτρίνα» που πουλά τα προϊόντα μας και ταυτόχρονα τα αναβαθμίζει.

Ερ.: Πότε και πού η παρουσίαση του βιβλίου;
Απ.: 24 Οκτωβρίου 2025, στον ΙΑΝΟ (Αθήνα). Αφορμή για ουσιαστική συζήτηση γύρω από τον αγροδιατροφικό τομέα και τη θέση του στην ευρωπαϊκή στρατηγική.

Πηγή

Back To Top