skip to Main Content

Ταφόπλακα για μικρές επιχειρήσεις

Μάριος Χριστοδούλου

Παρά τις πιέσεις που δέχονται οι τράπεζες για να αυξήσουν τη χρηματοδότηση των μικρομεσαίων, αυτό που υποστηρίζεται από τραπεζικούς κύκλους είναι ότι πολύ λίγες επιχειρήσεις, περίπου 25.000-30.000 σε σύνολο 800.000, πληρούν τα πιστωτικά κριτήρια για να πάρουν δάνεια.

Θα κόβεται η πρόσβασή τους στον τραπεζικό δανεισμό, εάν δεν προχωρήσουν σε συνενώσεις ● Το σχέδιο νόμου με τα κίνητρα για συγχωνεύσεις, το οποίο δόθηκε χθες σε δημόσια διαβούλευση μέχρι την 1η Νοεμβρίου 2021, κάθε άλλο παρά διασφαλίζει τη βιωσιμότητα των μικρομεσαίων και μικρών επιχειρηματιών, ενός τομέα που δικαιωματικά έχει αποκληθεί «ραχοκοκαλιά» της οικονομίας.

Μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα για εκατοντάδες χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις και ταφόπλακα για τις πολύ μικρές είναι το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών με τα φορολογικά κίνητρα για τις συγχωνεύσεις εταιρειών που απασχολούν από 50 έως 250 εργαζόμενους και ο τζίρος τους κυμαίνεται από 10 εκατ. ευρώ έως 50 εκατ. ευρώ.

Γκρεμός γιατί όσες επιχειρήσεις δεν αξιοποιήσουν το πακέτο των κινήτρων για να προχωρήσουν σε συνενώσεις κόβεται μαχαίρι η πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό, οπότε χωρίς κεφάλαια χρηματοδότησης οδηγούνται σε οικονομικό μαρασμό και αναγκαστικά σε λουκέτο. Ρέμα γιατί ακόμη και αν προχωρήσουν σε εταιρικές συνεργασίες δεν σημαίνει ότι θα διατηρήσουν εφόρου ζωής τη θέση τους στον επιχειρηματικό χάρτη καθώς ανά πάσα στιγμή υπάρχει ο κίνδυνος αναγκαστικής εξαγοράς από ισχυρότερους και δυνατότερους παίκτες της αγοράς.

Αρα, είτε με τη μία είτε με την άλλη περίπτωση το σχέδιο νόμου της κυβέρνησης που δόθηκε χθες σε δημόσια διαβούλευση, που θα διαρκέσει μέχρι την 1η Νοεμβρίου 2021, κάθε άλλο παρά διασφαλίζει τη βιωσιμότητα των μικρομεσαίων επιχειρηματιών, ενός τομέα που δικαιωματικά έχει αποκληθεί «ραχοκοκαλιά» της οικονομίας, λόγω της υψηλής συνεισφοράς του στο Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν και την απασχόληση.

Αφανισμός

Μπορεί η κυβέρνηση στο νομοθέτημα με τα φορολογικά κίνητρα να ευαγγελίζεται αντιμετώπιση του φαινομένου της «νηπιακής θνησιμότητάς» των μικρών μέσω της προώθησης της μεταξύ τους συνεργασίας, στην πράξη όμως τις οδηγεί σε αφανισμό με όχημα τις προτάσεις της Επιτροπής Πισσαρίδη που αναφέρει ότι «το μέσο μέγεθος της ελληνικής μικρής και μεσαίας επιχείρησης είναι μικρότερο από το μέσο μέγεθος της αντίστοιχης μικρής και μεσαίας επιχείρησης των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ακόμη, παρατηρείται ότι, ελλείψει κινήτρων οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις παύουν τη δραστηριότητά τους σε σύντομο από την ίδρυσή τους χρονικό διάστημα».

Το μεγαλύτερο πρόβλημα σήμερα για τις μικρομεσαίες είναι η πρόσβασή τους στη φθηνή χρηματοδότηση, να μπορούν δηλαδή να δανειστούν με τα ιδιαίτερα χαμηλά ευρωπαϊκά επιτόκια, γεγονός που θα τους δώσει τη δυνατότητα να σταθούν όρθιες μέσα στο δύσκολο περιβάλλον της οικονομικής κρίσης για να κάνουν έντονη την παρουσία τους σε νέες παραγωγικές διαδικασίες και υπηρεσίες και ιδιαίτερα στον τομέα των νέων τεχνολογιών

. Είναι χαρακτηριστικό ότι παρά τις πιέσεις που δέχονται οι τράπεζες για να αυξήσουν τη χρηματοδότηση των μικρομεσαίων, αυτό που υποστηρίζεται από τραπεζικούς κύκλους είναι ότι πολύ λίγες επιχειρήσεις, περίπου 25.000-30.000 σε σύνολο 800.000, πληρούν τα πιστωτικά κριτήρια για να πάρουν δάνεια.

Σύμφωνα με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, το μέτρο αφορά στις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις και, συγκεκριμένα, για την περίπτωση των μετασχηματισμών, τις μεσαίες επιχειρήσεις που απασχολούν μέχρι 250 εργαζομένους και των οποίων ο ετήσιος κύκλος εργασιών δεν υπερβαίνει το ποσό των 50 εκατ. ευρώ. Για την περίπτωση των συνεργασιών, αφορά τις μικρές επιχειρήσεις που απασχολούν 50 εργαζομένους και ο ετήσιος κύκλος εργασιών των οποίων δεν υπερβαίνει το ποσό των 10 εκατ. ευρώ.

Το νομοσχέδιο, το οποίο είναι μέσα στα 13 προαπαιτούμενα για την εκταμίευση της επόμενη δόσης των 3,9 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, μεταξύ των κινήτρων που εισάγει είναι και η έκπτωση φόρου κατά 30% για 3 έτη εφόσον πληρούνται μια σειρά από προϋποθέσεις. Επίσης έχει ήδη κατατεθεί η ρύθμιση με την οποία μειώνεται κατά 50%, δηλαδή από 1% σε 0,5%, ο φόρος συγκέντρωσης κεφαλαίου.

Πηγή

Back To Top