
«Το καμπανάκι έχει χτυπήσει για το Ληξούρι»: Ο Δημήτρης Ατσάρος στο μικρόφωνο του Σάκη Βούτου
Ο Δημήτρης Ατσάρος περιγράφει μια συνολική υποβάθμιση υποδομών και υπηρεσιών στο Ληξούρι (υγεία, τράπεζες, δημόσιες υπηρεσίες, οδικό δίκτυο, πολιτιστικά), με άμεσο αντίκτυπο στον τουρισμό. Μεγάλη ανησυχία για το υπό δημιουργία Θαλάσσιο Πάρκο Ιονίου (και Αιγαίου) που, όπως λέει, κινδυνεύει να πλήξει αλιεία και τουριστική δραστηριότητα, ενώ την ίδια στιγμή προχωρούν παραχωρήσεις για έρευνες υδρογονανθράκων. Ζητά θεσμική κινητοποίηση και στρατηγική διαχείριση προορισμού (DMO), καθώς και ισότιμους κανόνες για βραχυχρόνιες μισθώσεις.
Κύρια σημεία
-
Ληξούρι – αποψίλωση υπηρεσιών: κλείσιμο/υπολειτουργία Εθνικής Τράπεζας, μεταφορά υπηρεσιών (ΔΟΥ, ΙΚΑ κ.ά.), ελλείψεις νοσοκομείου & ΕΚΑΒ, θέμα με μαρίνα/λιμάνι και ερασιτέχνες/επαγγελματίες αλιείς.
-
Τουρισμός σε πτώση:
-
Zante/Jet2: -5% Κεφαλονιά συνολικά, -30% στο Ληξούρι (ενδεικτικό).
-
Αιτίες: κακό οδικό/σήμανση/φωτισμός, εγκαταλελειμμένα πολιτιστικά (θέατρο, μνημεία), μικρή σεζόν, τιμολογιακές υπερβολές, στροφή των επισκεπτών σε σουπερμάρκετ/μαγείρεμα (Airbnb έκρηξη).
-
-
Θαλάσσιο Πάρκο Ιονίου:
-
80 παραλίες εντός ορίων, 24 στην Κεφαλονιά.
-
Η μελέτη προβλέπει 32 «απάτητες» παραλίες: απαγόρευση παραχώρησης αιγιαλού (ομπρέλες/ξαπλώστρες), μουσικής/εκδηλώσεων >10 ατόμων, θαλάσσιων μέσων, καντίνας κ.λπ.
-
Καταγγέλλει αντίφαση: επιτρέπονται εξορύξεις/αιολικά σε ή δίπλα σε προστατευόμενες ζώνες.
-
-
Αλιεία: απαγόρευση μηχανότρατας/βιτζότρατας· μόνο παράκτια αλιεία — φόβος για βιοπορισμό ντόπιων.
-
Βραχυχρόνιες μισθώσεις: ζητά ίδιους κανόνες (ασφάλεια, δηλώσεις, φορολογία) με ξενοδοχεία· πολλά ακίνητα εκτός τυπικής καταγραφής.
-
Στρατηγική πρόταση: δημιουργία/συμμετοχή σε Οργανισμό Διαχείρισης Προορισμού (DMO) με επαγγελματικό τουριστικό marketing για επιμήκυνση σεζόν, νέες αγορές (MICE), περισσότερες ελεύθερες αεροπορικές θέσεις.
-
Κάλεσμα σε θεσμική δράση: Περιφέρεια & Δήμοι να συγκαλέσουν σύσκεψη με δημάρχους και βουλευτή, να τεθεί άμεσα το θέμα του Πάρκου στο Περιφερειακό Συμβούλιο.
Σημεία που «πονάνε» (ενδεικτικές λεπτομέρειες)
-
Ληξούρι: «έρημη πόλη» τον χειμώνα, μικρή τουριστική περίοδος.
-
Υποδομές: δρόμοι, φωτισμός, σήμανση (π.χ. Κουνόπετρα), πολιτιστικά έργα σε εκκρεμότητα πάνω από 10 χρόνια.
-
Τράπεζα: ζήτημα πρόσβασης ηλικιωμένων/χωριών, έλλειψη συγκοινωνίας/δρομολογίων.
-
Παράκτια χρήση: κίνδυνος να μείνουν οργανωμένες παραλίες χωρίς βασικές παροχές λόγω «απάτητου» καθεστώτος.
Τι ζητά/προτείνει ο Ατσάρος
-
-
Διαφάνεια & ουσιαστική διαβούλευση για το Θαλάσσιο Πάρκο (κριτήρια επιλογής «απάτητων» παραλιών, δεδομένα ωοτοκίας κ.λπ.).
-
Συντονισμένη πολιτική πίεση (Περιφέρεια–Δήμοι–Βουλευτής) πριν οριστικοποιηθεί προεδρικό διάταγμα.
-
Ισότιμο ρυθμιστικό πλαίσιο για Airbnb.
-
Επενδύσεις σε βασικές υποδομές (νερό, βιολογικός, οδικό, καθαριότητα, σήμανση).
-
Δημιουργία/ένταξη του Ληξουριού σε DMO μαζί με τους άλλους δήμους (Αργοστόλι–Σάμη–Ιθάκη).
-
Στροφή σε θεματικό/ποιοτικό τουρισμό και MICE, με ανοιχτές επιχειρήσεις εκτός high season.
-
Ακούστε ολόκληρη τη συνέντευξη.
Ημερομηνία: 10 Οκτωβρίου 2025
Εκπομπή: «Το βήμα του πολίτη» — Ionian Galaxy 90.8 / voutospress.gr
Συνεντευξιαζόμενος: Δημήτρης Ατσάρος, πρόεδρος Ομοσπονδίας Καταλυμάτων
Συνέντευξη: Σάκης Βούτος
Ο Δημήτρης Ατσάρος μιλά για την αποψίλωση υπηρεσιών στο Ληξούρι, την πτώση τουρισμού, το υπό σχεδίαση Θαλάσσιο Πάρκο Ιονίου και την ανάγκη σοβαρής στρατηγικής διαχείρισης προορισμού. Καλεί Περιφέρεια–Δήμους–Βουλευτή σε άμεση κινητοποίηση πριν οριστικοποιηθούν αποφάσεις που—όπως λέει—θα πλήξουν αλιεία και τουρισμό.
Ερ.: Ποια είναι σήμερα τα βασικά προβλήματα του Ληξουριού;
Απ.: Ζούμε διαχρονική υποβάθμιση: μεταφορά ή κλείσιμο δημόσιων υπηρεσιών, σοβαρές ελλείψεις στο νοσοκομείο και στο ΕΚΑΒ, εκκρεμότητες σε υποδομές και τώρα το διαφαινόμενο κλείσιμο της Εθνικής Τράπεζας. Όλα αυτά κάνουν την καθημερινότητα δυσκολότερη και αποδυναμώνουν την τοπική οικονομία.
Ερ.: Τι σας ανησυχεί στο θέμα του λιμανιού και των αλιέων;
Απ.: Η σχεδιαζόμενη παραχώρηση χωρίς σαφή πρόβλεψη για τους μικρούς αλιείς και κατόχους σκαφών. Οι άνθρωποι δεν ξέρουν πού θα αγκυροβολούν και με ποιους όρους θα δουλεύουν. Μιλάμε για βιοπορισμό.
Ερ.: Πώς πήγε ο τουρισμός φέτος;
Απ.: Στην Κεφαλονιά η μείωση ήταν περίπου 5%, αλλά στο Ληξούρι άγγιξε το 30% στην αγορά της Jet2. Βασικές αιτίες: κακό οδικό δίκτυο, έλλειψη σήμανσης/φωτισμού, εγκαταλειμμένα πολιτιστικά μνημεία, μικρή σεζόν και μερικές τιμολογιακές υπερβολές που δυσαρεστούν τον επισκέπτη.
Ερ.: Το Θαλάσσιο Πάρκο Ιονίου γιατί σας βρίσκει απέναντι;
Απ.: Δεν είμαστε κατά της προστασίας. Είμαστε κατά της προχειρότητας. Η μελέτη, χωρίς ουσιαστική διαβούλευση, βάζει 80 παραλίες στο πάρκο—24 στην Κεφαλονιά—και προβλέπει 32 «απάτητες» όπου θα απαγορεύονται ομπρέλες, εκδηλώσεις, θαλάσσια μέσα, ακόμη και τροχήλατες καντίνες. Αυτό, έτσι όπως μπαίνει, ρημάζει το τουριστικό προϊόν και πιέζει και την αλιεία.
Ερ.: Βλέπετε και αντίφαση με άλλες δραστηριότητες στη θάλασσα;
Απ.: Ναι. Την ώρα που μιλάμε για αυστηρή προστασία, τρέχουν παραχωρήσεις για υδρογονάνθρακες και σχεδιάζονται θαλάσσια/χερσαία αιολικά πολύ κοντά. Δεν γίνεται πρώτα να παραχωρούμε και μετά να στήνουμε πάρκο «για τα μάτια».
Ερ.: Τι σημαίνει για τους αλιείς το νέο πλαίσιο;
Απ.: Απαγόρευση μηχανότρατας και βιτζότρατας, μόνο παράκτια αλιεία. Αν δεν μπουν εξαιρέσεις και λογικοί κανόνες, πολλοί θα βρεθούν χωρίς βιώσιμο εισόδημα.
Ερ.: Η έκρηξη των βραχυχρόνιων μισθώσεων (Airbnb) επηρέασε;
Απ.: Βεβαίως. Οι κλίνες βραχυχρόνιας μίσθωσης ξεπερνούν τα ξενοδοχεία πανελλαδικά. Όταν ο επισκέπτης βρίσκει πλήρως εξοπλισμένη κουζίνα, τρώει λιγότερο έξω—η τοπική αγορά πιέζεται. Χρειάζονται ίδιοι κανόνες ασφάλειας, δήλωσης και φορολογίας για όλους.
Ερ.: Ποια είναι τα «αυτονόητα» που λείπουν;
Απ.: Νερό, βιολογικοί, καλοί δρόμοι, καθαριότητα, σήμανση, φωτισμός. Και ενεργή φροντίδα για τα πολιτιστικά μας: θέατρο, μουσεία, μνημεία. Δεν γίνεται να μιλάμε για επιμήκυνση σεζόν όταν τον χειμώνα η πόλη είναι κλειστή.
Ερ.: Πώς επιμηκύνουμε την τουριστική περίοδο πρακτικά;
Απ.: Με σοβαρή στρατηγική: θεματικός και ποιοτικός τουρισμός (φύση, πολιτισμός, γαστρονομία), ανάπτυξη MICE (συνέδρια, εταιρικά ταξίδια), περισσότερες ελεύθερες αεροπορικές θέσεις εκτός πακέτων. Αλλά χρειάζονται ανοιχτές επιχειρήσεις και υπηρεσίες και εκτός high season.
Ερ.: Τι ζητάτε άμεσα από τους θεσμούς;
Απ.: Περιφέρεια και Δήμοι να συγκαλέσουν σύσκεψη με τους Δημάρχους της Κεφαλονιάς και τον Βουλευτή. Να έρθει τώρα το θέμα του Θαλάσσιου Πάρκου στο Περιφερειακό Συμβούλιο, με πραγματικά δεδομένα (κριτήρια «απάτητων», στοιχεία ωοτοκίας κ.λπ.) και ουσιαστική διαβούλευση.
Ερ.: Και σε επίπεδο στρατηγικής προώθησης προορισμού;
Απ.: Να στηθεί και να στελεχωθεί σωστά Οργανισμός Διαχείρισης & Προώθησης Προορισμού (DMO) με επιστημονικό τουριστικό μάρκετινγκ, σαφές πλάνο αγορών-στόχων και κονδύλια. Αργοστόλι–Σάμη–Ιθάκη έχουν κινηθεί· το Ληξούρι πρέπει να μπει.
Ερ.: Ποιο είναι το μήνυμά σας προς την τοπική κοινωνία;
Απ.: Το καμπανάκι έχει χτυπήσει. Αν δεν δράσουμε συντονισμένα για υποδομές, κανόνες και στρατηγική, θα χάσουμε έδαφος μόνιμα. Η προστασία του περιβάλλοντος είναι προϋπόθεση, όχι άλλοθι για να νεκρώσουν αλιεία και τουρισμός.